Českým rodinným firmám šéfuje většinou stále první generace majitelů. Každý třetí z nich přitom s předáním byznysu potomkům nepočítá

Tu otázku řeší snad každá rodinná firma. A že jich v Česku je požehnaně. V řádu tisíců, ba dokonce desetitisíců – to proto, že definici rodinného podniku si každý vysvětluje trochu jinak. Předání byznysu z jedné generace na druhou bývá velice ošemetnou záležitostí, kvůli níž už nejedna taková firma zanikla. Řada z nich se s touto výzvou již vypořádala, většinu dalších to však teprve čeká, jak ukázal nový průzkum Centra pro rodinné firmy VŠE, který má redakce Euro.cz k dispozici.

Podle výsledků zmíněné analýzy, jíž se zúčastnilo na 77 takovýchto subjektů, má v majoritě tuzemských rodinných podniků stále dominantní postavení první generace. Konkrétně tomu tak je u celých 60 procent oslovených společností. Zhruba třetině šéfují děti původních majitelů a zřídkakdy je řídí generace třetí (čtyři procenta případů), potažmo čtvrtá (jedno procento).

Vysoký podíl vedoucích pracovníků z řad zakladatelů může být na první pohled lehce překvapivý, ve skutečnosti pro to ale jsou velmi dobré důvody. „Je to přirozený vývoj. Všechny rodinné firmy vznikaly u nás poměrně nedávno, a tudíž zakladatelská generace je stále naživu,“ objasňuje vedoucí CRF Jiří Hnilica.

Celý článek si můžete přečíst po kliknutí na odkaz.

Českým rodinným firmám šéfuje většinou stále první generace majitelů. Každý třetí z nich přitom s předáním byznysu potomkům nepočítá