Českým rodinným firmám šéfuje většinou stále první generace majitelů. Každý třetí z nich přitom s předáním byznysu potomkům nepočítá

28. července
2023
Tomáš Bohuslav - Euro

Tu otázku řeší snad každá rodinná firma. A že jich v Česku je požehnaně. V řádu tisíců, ba dokonce desetitisíců – to proto, že definici rodinného podniku si každý vysvětluje trochu jinak. Předání byznysu z jedné generace na druhou bývá velice ošemetnou záležitostí, kvůli níž už nejedna taková firma zanikla. Řada z nich se s touto výzvou již vypořádala, většinu dalších to však teprve čeká, jak ukázal nový průzkum Centra pro rodinné firmy VŠE, který má redakce Euro.cz k dispozici.

Podle výsledků zmíněné analýzy, jíž se zúčastnilo na 77 takovýchto subjektů, má v majoritě tuzemských rodinných podniků stále dominantní postavení první generace. Konkrétně tomu tak je u celých 60 procent oslovených společností. Zhruba třetině šéfují děti původních majitelů a zřídkakdy je řídí generace třetí (čtyři procenta případů), potažmo čtvrtá (jedno procento).

Vysoký podíl vedoucích pracovníků z řad zakladatelů může být na první pohled lehce překvapivý, ve skutečnosti pro to ale jsou velmi dobré důvody. „Je to přirozený vývoj. Všechny rodinné firmy vznikaly u nás poměrně nedávno, a tudíž zakladatelská generace je stále naživu,“ objasňuje vedoucí CRF Jiří Hnilica.

Celý článek si můžete přečíst po kliknutí na odkaz.

  • Autor: Tomáš Bohuslav
  • Publikováno:
  • Poslední aktualizace: