Patnáct procent rodinných firem do dvou let skončí. Jaký recept našly ty, které naopak rostou?
Publikováno: Forbes, Darek Šmíd, 27. 10. 2022
Pokud se aktuální ekonomická situace nezlepší, budeme v následujících dvou letech sledovat zánik patnácti procent českých rodinných firem. Dalších pět procent z nich pak za stávajících okolností předvídá svůj zánik už během nadcházejících dvanácti měsíců. Časopis Forbes na základě těchto čísel z průzkumu Centra pro rodinné firmy oslovil profesora Jiřího Hnilicu a představitele českých rodinných podniků s otázkami ohledně aktuální ekonomické kondice rodinných firem.
Zakladatel Centra pro rodinné firmy Jiří Hnilica v článku poukazuje na to, že ačkoliv stávající energetická krize negativně dopadá na firmy napříč obory plošněji než například covidová situace, rodinné firmy mají určitou konkurenční výhodu. „Faktor takzvané resilience, odolnosti, je pro rodinné firmy velice specifický,“ připomíná Hnilica. „Rodina bývá konkurenční výhodou. Zatímco v dobách růstu nerostou rodinné firmy tolik jako ostatní, když naopak přijde recese, klesají pomaleji než ty nerodinné.“
A dodává „V rodinné firmě není často třeba něco moc řešit a lze činit rychlá rozhodnutí. A pak je tu ještě sdílená vize, která napříč rodinou velmi často funguje mnohem lépe než v neosobním korporátu.“
Na konkrétní otázky kolem situace v rodinných firmách odpovídají Martina Brázdilová ze strojírenské společnosti ZLKL, Anna Motlíková z módní společnosti Steilmann, Martin Procházka z dodavatele IT školení a certifikačních zkoušek OKsystem, Pavel Milata z ortopedické a traumatologické společnosti Beznoska a Olga Kupec z partnera sléváren Abydos.
Celý článek si můžete přečíst na uvedeném odkaze.