Student VŠE Jan Veselý: Jako ambasador rodinné firmy PETROF ji pomáhá dostat do srdcí fanoušků moderny už 11 let

V Janovi Veselém se potkal hudební talent a vášeň pro podnikání. Student VŠE 4. ročníku oboru Arts management už stihl založit dvě firmy, jako klavírista si zahrát se zpěvačkou Aničkou Slováčkovou či Celeste Buckingham, stal se ambasadorem výrobce klavírů a pianin PETROF a vlastně si život zařídit tak, aby se mohl věnovat všemu, co ho baví. Jako studenta předmětu Strategie rodinných firem, kde se v uplynulém semestru věnoval právě firmě PETROF se Centrum pro rodinné firmy zajímalo především o jeho pohled na tuto tradiční českou firmu, kterou vede Zuzana Ceralová Petrofová, členka 5. generace firmy.  

Klavíru se věnujete od dětství. Vystudoval jste tento obor i na konzervatoři?

Studoval jsem konzervatoř, ale nedostudoval. Začal jsem ji totiž zároveň se studiem VŠE a ve třetím ročníku se rozhodl konzervatoř přerušit, protože pravidelně koncertuji a v kombinaci s VŠE už nebyl čas zvládat vše dohromady.

Takže skládáte, koncertujete a u toho studujete Arts management. Co vás přivedlo do kurzu Strategie rodinných firem, který vyučuje Martin Jurek?

Především firma PETROF, protože jako ambasador s nimi spolupracuji už 11 let. Znám se se členy rodiny Petrof, vidím do toho, jak firma funguje, jak jsou v ní rozděleny pravomoci a jak na ni jako rodinnou firmu reaguje okolí. Za ty roky, co s PETROF spolupracuji jsem měl možnost poznat historii firmy a dostat se i k detailům. Vidím souvislosti mezi událostmi ve firmě a českou historií, a to mi přijde hodně zajímavé.

Firma PETROF je určitě jednou z nejznámějších rodinných firem v Česku. Také s tou značkou nebo hodnotou „rodinná firma“ pracuje?

Určitě ano. Jen je trochu atypická tím, že historicky v prvních čtyřech generacích firmu vedli muži, v páté generaci se to zlomilo a do vedení firmy přišla žena, Zuzana Ceralová Petrofová. Zvládla firmu dostat z velkých dluhů, způsobených obdobím komunismu, kdy firma propadla státu. Otec Zuzany, Jan Petrof, společnost po mnoha letech úsilí zprivatizoval, ale v restitucích byly rodině vráceny pouze 4 % majetku. Zuzaně se podařilo firmu restrukturalizovat, zvládla vykomunikovat s bankami, aby firmě poskytly úvěry a získala titul Manažerka roku 2014 mimo jiné za to, že dostala firmu ze ztráty do vysokých plusových čísel.

Kolik členů rodiny v PETROF pracuje?

Aktuálně 6 nebo 7. Z přímé linie nástupníků je to Zuzana Petrofová, její sestra Ivana a dnes už i dcera Zuzany Anna, tedy představitelka 6. generace, a její manžel.

Na jakém tématu jste v předmětu Strategie rodinných firem prezentaci firmy PETROF s týmem postavili?

Na otázce nástupnictví a skutečnosti, že v Česku jde o téměř ojedinělý příklad tak dlouhé rodinné podnikatelské tradice. Jejich rodokmen má 72 členů. Po období komunismu chvíli vedl firmu tatínek Zuzany. Chtěl ji nadále vést v rodinné tradici, přišel tedy za svými dvěma dcerami s tím, že chce dostat 100 % podíl zpět do rodiny a obě dcery ve firmě začaly pracovat naplno. I reputace jména Petrof se oproti období komunismu velmi zvedla. Například členové 6. generace, kteří stojí mimo nástupnickou linii si nyní nechávají změnit svá jména na Petrof, přestože jejich rodiče se již Petrof nejmenovali.

V prezentaci jste zmiňoval, že v rámci firmy vlastně funguje i předávání určitých druhů profesí také v rodové linii – nejčastěji z otce na syna.

Jednotlivé části klavíru sestavují různí lidé. Někdo vyrábí struny, další rezonanční desky, jiný zatlouká kobylkové hřeby, a další. Některé ty úkony jsou tak specifické, že se na žádné střední škole nevyučují, a tak se uchovávají v rámci firemního know-how a rodin pracovníků. Aktuálně jsou ve firmě myslím dva noví kluci, jejichž otcové tam dělají úplně stejnou práci.

A vy už jste po těch 11 letech, kdy jste ambasadorem značky PETROF vlastně také součástí rodiny? V čem vaše spolupráce s firmou spočívá?

Pro firmu pracuji a vystupuji jako její ambasador a mám za sebou už hodně velkých projektů. Například v rámci mých videoklipů, kdy jsem dělal písničku se zpěvačkou Celeste Buckingham do filmu Láska na vlásku. Pod PETROFem jsem se podílel na nové řadě barevných pianin, natočil jsem videoklipy zaměřené na Čínský trh, konkrétně veletrh v Šanghaji. Jsem součástí tak zvané PETROF Art Family, která se nově rozšířila na 15 ambasadorů z Velké Británie, Izraele, Německa, Slovenska a dalších zemí. Jako klavíristi se snažíme propojovat vzájemně na sociálních sítích, a díky tomu zvyšovat povědomí o značce PETROF.  Protože velcí pianisté jako je například Lang Lang nebo Lola Astanova už mají uzavřené smlouvy například s Yamahou a příležitosti na trhu už nebudou tak velké, což si Petrof začal uvědomovat díky novému marketingovému řediteli Davidu Vondrákovi 2 roky zpět a rozpočet zvládli přerozdělit, aby šel především do sociálních sítích a zůstali tak na světové úrovni, a ještě více se rozšířit. Petrof dodává piana v 65 státech a snaží se tak zaměřit i jejich influencery a nově i ambasadory po Evropě. Nejprve nás bylo 5 ambasadorů. Do předloňského roku jsem tam byl jediný z moderny, ostatní z klasické hudby. Ale postupně začali nabírat nové zahraniční klavíristy.

Co je vaší misí?

Zpropagovat PETROF a především bych řekl zmodernizovat. PETROF má tradici v klasické hudbě, ale už se posunuli o dost dál a ve firmě postupně začíná pracovat mladší generace reprezentovaná dcerou Zuzany Ceralové Petrofové, Annou, a ta se snaží ukázat PETROF v novém světle.

Jak moc do strategie firmy můžete zasahovat?

 Určitě ne do zahraničního obchodu a financí, ale z hlediska marketingu se bavíme s Davidem například o tom, co by bylo pro PETROF dobré, třeba jaké barvy pianin by se měly navrhnout a podobně.

Točil jste klipy určené pro čínský trh. V čem je specifický a jak se na něm PETROFu daří?

Z mého pohledu bych řekl, že trh tam se hodně rychle vyvíjí. A PETROF nemá v Číně kontakty jen posledních pár let, ale začaly už před rokem 1991 za tatínka Zuzany Ceralové Petrofové. Díky tomu zvládli rozšířit svoji distribuční síť. PETROF je schopný udělat velké klavíry, které v Číně nejsou tak typické jako například ta řada největších klavírů Antonín PETROF 275, které používají v Číně v různých sálech. Zároveň bych řekl, že tím, že jsou rodinná firma, tak Číňani je berou více osobně. Teď v květnu například bývalá tchajwanská velvyslankyně a mecenáška Maysing Yang zakoupila klavír ANT.PETROF pro Dvořákovu síň v Rudolfínu jako podporu české kultury. Samozřejmě obchodu uškodil covid. Dříve se v Číně prodávalo až 35 % produkce PETROF. Nyní po covidu je to 22 % v Číně a 10 % v dalších zemích Asie. Na jihoevropské trhy, například na Španělsko a Itálii, se PETROF zaměřil teprve nedávno a znovu zde buduje prodejní síť. Byla tu velká tradice v prodejích před krizí v jižní Evropě. Srůstem kvality nástrojů, rostla i cena a doteď zde nebyla dostatečná kupní síla.

Jaký dopad měl covid na evropský trh?

Zatímco obchodu s Čínou uškodil, prodej v Evropě naopak podpořil. Konkurenční firmy jako například Yamaha neměly dostatek komponentů nebo nemohli vůbec vyrábět, a tím pádem měly dlouhé čekací doby na dodávky klavírů i pianin. Evropští zákazníci proto často volili PETROF.

Co plánujete do budoucna v hudební sféře?

Před 2 lety jsem vydal svoje první album, s tím, že teď budu připravovat druhé. V plánu je písnička s Terezií Kovalovou, violoncellistkou. Na podzim připravujeme vánoční koncerty a s jednou zpěvačkou chceme připravit výukový program pro základní školy, kde bychom zahráli 12-15 písniček a jednalo by se nejen o modernu (filmovou hudbu), ale také o klasiku například Turecký pochod od Mozarta, který každý zná, ale podle názvu nikdo neví, o co se jedná a chtěli bychom to provázat s teorií. Studenti se dozví něco o písni, autorovi a poslechnou si ji naživo. Teď k tomu řešíme evropské dotace, abychom to byli schopni realizovat.

Je pro vás rodinné podnikání i výzva založit vlastní firmu? Podnikala někdy vaše rodina?

My přímo rodinnou firmu nemáme, ale v rámci podnikání navazujeme na rodinnou tradici. Moje babička měla pár svých firem ohledně oblečení a později byla dlouhou dobu generální ředitelkou Hopi. Můj táta je ve vedoucí pozici v IT. Rád bych začal podnikat sám a postupně bych to vybudoval jako rodinnou firmu. Baví mě především rozjíždět firmy. Zvládám veškeré začáteční věci jako marketing, finanční záležitosti, cashflow, tabulky naskladňování a logistiky a podobně. Potom firmy buď předáváme dál nebo přecházíme na lepší projekt. S kamarádkou jsme založili už dvě firmy v oblasti oblečení. Teď budeme zakládat novou firmu zaměřenou na tejpy na prsa a doplňky na dámské poprsí.

Takže vás baví obě polohy, jak nad tabulkami vymýšlet byznys, tak usednout ke klavíru v koncertním sále?

Určitě. Do budoucna počítám jak s hudbou, tak s podnikáním.

 

 

ALT rodinná firma PETROF