Jiří Hnilica v podcastu Ze života FPH: Zájem o téma nástupnictví v rodinných firmách jednoznačně roste
Výraz rodinná firma je v českém prostředí běžně používaný teprve od roku 2015. Právě v té době se zde začaly objevovat první nástupnické vlny. Majitelé firem, kteří je zakládali kolem roku 1990 vstupovali do nové životní etapy a podnikání začali předávat svým dětem.
V akademické sféře se ale termín rodinná firma začal skloňovat dříve. Zakladatele Centra pro rodinné firmy na VŠE profesora Jiřího Hnilicu poprvé zaujal už v roce 2008, kdy se v Dublinu v rámci mezinárodního setkání akademiků osobně seznámil s kolegy se specializací „Family Business“.
Odtud byl už jen krok k založení specializovaného pracoviště také na Vysoké škole ekonomické v Praze. O vzniku i současnosti Centra mluví profesor Jiří Hnilica v podcastu Ze života FPH, který si můžete poslechnout na těchto podcastových platformách:
- Anchor >>> bit.ly/anchor_zezivotafph
- Spotify >>> https://spoti.fi/3Bsfjcg
- Apple Podcasts >>> https://apple.co/3gKsRGl
- Google Podcast >>> https://podcasts.google.com/
- Overcast >>> https://overcast.fm/+3iIzxrve0
Profesor Jiří Hnilica připomíná, že CRF se specializuje na majitele a nástupce z rodinných firem. Jeho členové se snaží převádět know-how ze zahraničních center do prostředí českých rodinných firem a ve spolupráci s nimi upravovat na míru. Jedním z výstupů je nabídka kurzů pro majitele a jejich nástupce.
Podle profesora Jiřího Hnilici zájem o téma nástupnictví ze strany rodinných firem jednoznačně roste. Vysvětluje to tím, že manažersky se velká část rodinných firem v poslední době již předala a nyní se ve firmách řeší i vlastnické nástupnictví. Přitom nová generace ve vedení firem většinou již má děti a začíná přemýšlet, co se sourozencem a jeho dětmi případně dalšími příbuznými. Nové generace se také rovnou připravují na další vlnu předávání. Uvědomují si, že je zde co k řešení a téma tak v prostředí rodinných firem rezonuje čím dál víc.
Zároveň s tím roste i poptávka po kurzech CRF. Majitelé a nástupci se do nich přichází zorientovat v možnostech a otázkách, které nástupnictví přináší. Také se jich často účastní představitelé nové generace, kteří uvažují nad příštím nástupnictvím. Chtějí být připraveni a zamezit tomu, aby téma poškozovalo firmu nebo rodinné vztahy.
Základní kurz Budujeme rodinnou firmu pro příštích 100 let řeší především otázku nástupnictví a mezigeneračního předávání podniku. Na něj navazuje kurz Rodinná rada. Ten učí, jak vést o rodinném podnikání pravidelný dialog se členy podnikající rodiny. Jak rodinnou radu založit, koho do ní přizvat a jak v ní efektivně komunikovat.
Cílem kurzů i dalších aktivit CRF je podporovat rodinné firmy k úspěšnému předávání rodinného majetku a tradic mezi generacemi na pozadí dobrých rodinných vztahů.