Studenti VŠE navrhli strategii prodeje veteránů pro rodinnou firmu Renocar

Jednou z misí Centra pro rodinné firmy je na nezávislé akademické půdě propojovat rodinné firmy s odborníky v oboru a se studenty. Během zimního semestru pracoval jeden ze studentských týmů vedlejší specializace magisterského studia na Fakultě podnikohospodářské NextGen Consulting na zadání rodinné firmy Renocar. Šlo o projekt zprovoznění dílny oldtimerů značky BMW a její přivedení k funkčnímu a rentabilnímu provozu. Na projektu s rodinou Vránků, majiteli Renocar, spolupracoval pod vedením doc. Ing. Ladislava Tylla, MBA, Ph.D. a Ing. Natálie Badie, MIM mezinárodní tým, ve kterém byli zastoupeni studenti z Česka, Německa a Malajsie: Ondřej Chobot, Matěj Lang, Nadine Weber, Tom Weihmann, Lorenz Ehinger a Christyn Li Ling Chew.

Vedlejší specializace NextGen Consulting se zaměřuje na rozvoj schopností studentů umět aktivně vyhledávat příležitosti pro úspěšný rozvoj firem. Velmi často jde o rodinné podniky, které představují nejčastější organizační formu podnikání, a ve kterých je propojování rodiny a podnikání strategické povahy. Absolventi, kteří si takovými projekty projdou, jsou výborně připraveni takovéto firemní výzvy umět řešit. Spolupráce na projektu veteránské dílny rodinné firmy Renocar se tak přímo nabízela.

Firma Renocar, první oficiální dealer a autorizovaný servis aut BMW v Česku, vznikla hned na začátku 90. let jako splněný sen Miloše Vránka staršího, který kouzlu značky BMW propadl v 70. letech. Tehdy začal restaurovat veterány a oldtimery BMW. Odtud také pochází jméno společnosti, RENO renovace CAR aut. Dnes má Renocar čtyři provozovny, dvě v Brně a dvě v Praze. Na úrovni aktivních členů představenstva působí synové zakladatele, Pavel a Miloš Vránkovi. A do podnikání se zapojuje i další generace, syn Pavla Vránka, Martin. Úkol, na kterém pracoval tým studentů vedlejší specializace NextGen úzce souvisí s uchopením celé podnikatelské tradice Vránkových a cílem posunout ji dál. Náplní projektu byla otázka, jak by se měl Renocar prosadit jako důvěryhodný partner a prodejce BMW veteránů během následujících tří let ve střední Evropě.

Kick-off meeting proběhl v showroomu Renocar v Kongresovém centru na Vyšehradě a tzv. business proposal studenti prezentovali v hlavním sídle společnosti v Brně. Absolvovali zde i prohlídku soukromé sbírky, servisu, opravny, lakovny, dílny pro veterány a showroom nových aut. Byl to rozhodně jeden z nejhezčích dnů ze semestru, jelikož jsme měli možnost nahlédnout partnerovi pod křídla a vidět, jak moc dbá na tradice ze začátků jejich firmy, kdy auta pouze opravovali a neprodávali,“ shodují se studenti.

Jejich tým se s Pavlem a Martinem Vránkovými nad projektem pravidelně potkával v průběhu celého semestru. Postupně studenti pracovali na celkové analýze trhu veteránů s důrazem na konkurenci, chování skupiny zákazníků a potenciální partnery. Následně vybrali správnou strategii vývoje produktu, které by Renocar měl zvolit do svého portfolia, a finálně vybudovali návrh růstu celého modelu businessu společně s finanční analýzou tak, aby byl model profitabilní. „Osobně musím říct, že se mi na celém projektu pracovalo velice dobře. V průběhu semestru jsme dostávali pravidelný mentoring od našich vedoucích projektu doc. Ing. Ladislava Tylla, MBA, Ph.D. a Ing. Natálie Badie, MIM, který zahrnoval velice detailní analýzy našeho výstupu a snažil se v týmu vyvolat kritické myšlení, které následně posunulo projekt o krok dál. Tento nadstandardní přístup jsme jako studenti na žádném jiném předmětu nezažili a musím říct, že byl velice vítaný,“ popsal za všechny zúčastněné studenty Matěj Lang.

Závěrečná prezentace výstupů se konala 15. prosince na Vysoké škole ekonomické v Praze. „Na projektu se mi pracovalo skvěle, a to hlavně díky týmu, jehož jsem byl součástí, a který snad nemohl být sestaven lépe. Všichni pracovali opravdu naplno a dělali vše pro to, aby konečný výsledek byl co nejlepší. Odnáším si hlavně to, že ne vždy se může vše podařit na 100 procent, a je proto důležité umět improvizovat a vytěžit z veškerých příležitostí maximum,“ říká člen týmu Ondřej Chobot, student vedlejší specializace NextGen Consulting s tím, že dalším pozitivem celého projektu pro něj byla spolupráce v rámci mezinárodního týmu a fakt, že vše probíhalo v angličtině. „Věřím, že jsme byli schopni přijít s opravdu kvalitními výstupy a řešeními. A Vránkovi chtějí tento projekt opravdu uskutečnit, což by nám udělalo velkou radost. Vidět v realitě výsledek naší celosemestrální práce by bylo skvělé,“ popisuje za celý tým Ondřej Chobot klíč k nadšení studentů do projektu pro rodinnou firmu.

Na závěr prezentace děkoval Pavel Vránek studentům i akademickému vedení týmu. Studenti i celý tým odvedli skvělou práci! Pro mě to byla výjimečná zkušenost pracovat se studenty VŠE na našem společném projektu transformace Renocar dílny oldtimerů ve skutečný byznys s potenciálem a budoucností na evropském trhu. Rád sdílím s ostatními vášeň pro vozy BMW, kterou jsme já i můj syn Martin zdědili. Pořád mě v pozitivním slova smyslu překvapuje, s jakým entusiasmem do toho studenti šli. Celému týmu se podařilo propojit teoretické znalosti získané studiem na VŠE s detailním průzkumem trhu a velmi dobře strukturovaným způsobem myšlení a prezentací výsledků.“  

Pavel Vránek je také členem Strategické rady Centra pro rodinné firmy, která se zasazuje o zlepšování podmínek pro rodinné podnikání v České republice a je klíčovým poradním orgánem Centra.

Studenti VŠE navrhli strategii prodeje veteránů pro rodinnou firmu Renocar