Když to není komu předat. Jak na nerodinný management v rodinné firmě
Publikováno: FINMAG, prof. Ing. Jiří Hnilica, Ph.D., 1. 1. 2025
Rodinné firmy tvoří v Česku významnou část všech podnikajících subjektů, podle různých studií tvoří kolem 70 procent všech firem a zaměstnávají až polovinu pracovníků. Mezi rodinnými firmami lze identifikovat čtyři základní koncepční modely a přístupy k řízení rodinného podnikání. V článku pro FINMAG se zaměříme na situaci, kdy jsou členové rodiny jsou pouze vlastníky a na přímé řízení firmy si najímají externí management (jeden manažer či více manažerů). Podíváme se na výhody tohoto modelu, ale i výzvy s ním spojené:
- Kdy uvažovat o externím managementu (CEO)?
- Co musí splňovat externí CEO?
- Kde hledat externí management?
- Jak nastavit odměňování externího CEO?
Pokud se rodina shodne na tom, že je pro ni vhodný a žádoucí koncepční model nerodinného managementu, je třeba jeho výběru věnovat náležitou pozornost. Ideální je si o této problematice dohledat co nejvíce informací a neustále se vzdělávat. Správně si vybrat externí management by mělo patřit mezi klíčové dovednosti vlastníka firmy. V České republice zatím neexistuje žádná větší zkušenost, a nebo – v některých případech – dokonce existuje zkušenost negativní. Klíčem k úspěchu je budování důvěry mezi externím CEO a vlastnickou rodinou. Ta se musí zakládat na společně sdílených hodnotách a principech, což vyžaduje nejen intenzivní komunikaci, ale také dostatek času stráveného spoluprací se současnými vlastníky i jejich potenciálními nástupci.
Více se dočtete v celém článku zde.