Studenti VŠE navrhovali strategii růstu pro největší českou rodinnou firmu DEK
Propojování výuky s řešením skutečných problémů, které firmy musí řešit, je nedílnou součástí studia na Fakultě podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze. Velká část výuky je postavena na případových studiích firem. Ještě o kus dál jdou projekty, ve kterých studenti zpracovávají zadání firem a přímo s nimi na úkolu spolupracují. Právě takové semestrální práce řeší i studenti vedlejší specializace NextGen Consulting, která se zaměřuje na rozvoj schopností studentů umět aktivně vyhledávat příležitostí pro úspěšný rozvoj již existujících firem. Velmi často jde o rodinné podniky, které představují nejčastější organizační formu podnikání, a ve kterých je propojování rodiny a podnikání strategické povahy. Absolventi, kteří si takovými projekty projdou, jsou výborně připraveni takovéto firemní výzvy umět řešit. V tomto semestru pracovali studenti na zadání skupiny DEK – jedničky na českém trhu stavebnin.
Skupina DEK je lídrem českého stavebnictví. S tržbami ve výši 30 miliard korun za rok 2021 stojí v čele žebříčku největších českých rodinných firem, který pravidelně sestavuje časopis Forbes Česko. K pozici jedničky na trhu se stavebnictvím ji v nedávné době dopomohla především akvizice betonářské firmy Best a výrobce stavební chemie Stachema. Zakladatelem a CEO skupiny DEK je Vít Kutnar, který firmu vlastní se svou bývalou ženou Petrou Kutnarovou, správní ředitelkou skupiny. Do firmy je již od jejího vzniku zapojen Vítův otec Zdeněk a postupně se v byznysu začíná ukazovat i další generace – nejstarší syn Adam a dcery Adéla, Anna a Andrea.
Rychle rostoucí firma neustále přijímá nové výzvy, upevňuje své postavení na trhu a zvažuje možné budoucí kroky. Pro studenty vedlejší specializace NextGen Consulting byla proto spolupráce s firmou DEK skvělou příležitostí k propojení teorie a praxe. Studenti zde uplatnili znalost analytických nástrojů, své strategické i kreativní myšlení a vyzkoušeli si týmovou práci. V rámci předmětu Strategie růstu pracovala mezinárodní skupina šesti studentů na společném návrhu různých strategií růstu pro DEK. Celý projekt vznikal na základě úzké spolupráce na vícero úrovních firmy. „Studenti měli několik rozhovorů s reprezentanty německých a švýcarských firem ze segmentu stavebnictví, dále jim pan Vít Kutnar zprostředkoval schůzky s manažery oddělení ve své firmě od IT, přes HR, ředitele pobočky a další, ale na pobočce DEK v Hostivaři mluvili i přímo se zákazníky. A samozřejmě jim hodně času věnoval i generální ředitel. S panem Kutnarem se studenti sešli celkem pět krát,“ říká o průběhu Nátálie Badie z Katedry strategie, která vedlejší specializaci zajišťuje.
Studenti tak pomocí nejrůznějších nástrojů utvářeli onen důležitý „big picture“ skupiny DEK i celého stavebního odvětví a stejně komplexní prezentaci představili během posledního setkání i Vítu Kutnarovi. „Pan Kutnar nás vždy podpořil ve všem, co jsme pro náš projekt potřebovali – od kontaktování zaměstnanců až po přístup k některým dokumentům. Nejatraktivnější na celé práci bylo „jít do akce“ a vést rozhovory se zaměstnanci firmy DEK. Díky tomu jsme obrovsky pokročili v našem projektu a pochopili jsme DEK více do hloubky,“ popisuje členka týmu Lizaveta Bykava a její kolegyně Ester Greksová doplňuje, že právě skvělá spolupráce ze strany zaměstnanců DEK jim umožnila přinést relevantní pohledy a doporučení. „Jelikož se náš projekt zaměřoval spíše na interní záležitosti firmy, porozumění tomu, jak DEK funguje, bylo naprosto klíčové,“ potvrzuje studentka Ester Greksová.
Prvotní inspiraci pro rozvíjení různých možností růstu čerpali ze strategií pěti zahraničních stavebních gigantů, které lze v různých aspektech se situací DEK porovnat. Po benchmarkingu studenti definovali čtyři možné cesty k dalšímu růstu firmy včetně její možné expanze na zahraniční trhy. Detailně zhodnotili potenciál pro růst i rizika všech možných cest a jednu z nich doporučili skupině DEK jako nejvýhodnější. Svůj návrh strategie růstu ještě obohatili o současnou situaci na trhu, která může budoucí růst kvůli nedostatku materiálů, inflaci, válce na Ukrajině negativně ovlivnit.
„Chtěl bych studentům velice poděkovat. Díky nim jsem se na naši společnost podíval z jiného úhlu a setřídil myšlenky. Byl jsem překvapen, jak zdatnými partnery pro diskuzi se stali v průběhu projektu. Na základě jejich zjištění a závěrů jsem udělal několik korekcí dlouhodobé strategie,“ hodnotí spolupráci Vít Kutnar.
Vít Kutnar je také členem Strategické rady Centra pro rodinné firmy, která se zasazuje o zlepšování podmínek pro rodinné podnikání v České republice a je klíčovým poradním orgánem Centra.