Studenti VŠE navrhli strategii růstu pro rodinnou firmu LIKO-S
Propojení studentů a firem může být obohacující pro obě strany. Studenti sledují trendy, znají nové technologie a mají ještě plno teoretických znalostí. Firmy zase mají zkušenost, jak řídit business a prošli si řadou zkoušek, co v podnikání funguje a nefunguje. Proto se propojení firem se studenty přímo nabízí. Zajímá vás, co z toho může vzniknout?
LIKO-S je rodinná firma, která již téměř 30 let vyrábí zelené střechy a fasády. Firma jednoznačně patří mezi světové špičky ve svém oboru. Momentálně má LIKO-S sídlo ve čtyřech zemích včetně Indie a exportuje do 16 zemí po celém světě. Zakladatel firmy Libor Musil letos v dubnu oznámil, že se z vedení firmy stahuje a otěže předává svému synovi Janovi, který ve firmě již více jak 10 let působí.
VŠE se ve své výuce snaží propojovat studenty s vedením firem, a tak co nejvíce propojit teorii s praktickými zkušenostmi. V rámci předmětu Strategie růstu, který absolvují studenti prestižního mezinárodního programu CEMS, se propojili studenty právě s rodinnou firmou LIKO-S. Studenti dostali za úkol připravit strategii pro růst a expanzi firmy na další mezinárodní trhy.
Během semestru měli studenti tři online setkání s vedením firmy a akademickým týmem VŠE, během kterých konzultovali, jakým směrem strategii růstu směřovat, aby co nejvíce odpovídala reálným požadavkům firmy. Absolvent projektu Filip Zima k tomu poznamenává:
Mimo klasického sběru dat jsme prováděli rozhovory se specialisty daného odvětví, konzultovali s akademickým týmem VŠE a prezentovali výsledky vedení firmy. Milým překvapením byla i skutečnost, že při našich prezentacích byli přítomni jak oba majitelé, tak nemalý počet členů vrcholného managementu firmy.
Během těchto setkání představil pětičlenný tým studentů řadu přínosných informací. Studenti identifikovali hlavní konkurenci LIKO-S v České republice i ve světě, zanalyzovali země s největší poptávkou po zelených fasádách, definovali čtyři možné cesty k dalšímu růstu firmy a navázali projekt na současnou evropskou legislativu.
Na základě důkladné analýzy připravili celkem šest návrhů strategie pro růst firmy. Během zasedání řídícího výboru s novým ředitelem Janem Musilem se dohodli na třech návrzích, které více rozpracovali.
V rámci analýzy strategie růstu studenti mimo jiné identifikovali také možná rizika, navrhli řadu marketingových aktivit a definovali nové potenciální cílové skupiny, na které by se LIKO-S mohlo do budoucna zaměřit.
Celý projekt se studenty úzce konzultoval nový ředitel LIKO-S Jan Musil, který uvádí:
Studenti byli velmi kompetentní ve sběru dat, návrhu kreativních řešení a jejich profesionální prezentaci. Mezinárodní přesah skupiny dal projektu ještě větší hodnotu. Konkrétně pro nás byly velmi zajímavé poznatky z rozhovorů studentů s odbornou i širokou veřejností, ze kterých vyšly obavy potenciálních zákazníků a naše nutnost ještě lépe trh v těchto oblastech edukovat.
Jan Musil je také členem Strategické rady Centra pro rodinné firmy, která se zasazuje o zlepšování podmínek pro rodinné podnikání v České republice a je klíčovým poradním orgánem Centra.