Představitel 9. generace francouzské firmy Revol v Praze
Rodinná firma starší než francouzská revoluce. V roce 1768 ji nedaleko Lyonu založili bratři Joseph-Marie a François Revol. Jejich nástupci si tradici výroby porcelánu předávají dodnes. Nynější CEO a představitel 9. generace Olivier Passot přijel do Prahy, aby o současném fungování rodinné firmy Revol s 255letou tradicí mluvil na přednášce pro české rodinné firmy, kterou dne 8. 12. 2023 uspořádalo Centrum pro rodinné firmy VŠE. Roli moderátora odpoledne přijal představitel další rodinné firmy s více než 200letou historií, Alberto Brazzale z Brazzale Moravia a.s., která v Česku vyrábí především sýry Gran Moravia a je součástí byznysu italské rodiny Brazzale. Představitelé obou firem se zaměřili především na tato témata: překonávání krizí, vztah mezi inovací a udržováním tradice, nástupnictví a přístupu k rozdělování podílů v rodinných firmách.
Krize jako příležitost
Historie podnikání je jako historií překonávání krizí. Jen ve výčtu krizových období, kterými si prošla rodinná firma najdeme i ta nejnáročnější období světových dějin: 1. světová válka, „černý pátek“ roku 1929, 2. světová válka, ropné krize 2. poloviny 20. století, období ekonomických změn po roce 1989 a v neposlední řadě krize spojená s epidemií Covid-19, která ze dne na den uzavřela hotely a restaurace – 55 % klientů Revol.
Olivier Passot se zastavil u první velké krize, kterou ve firmě jako zaměstnanec firmy prožil. Dva roky poté, co do firmy nastoupil a dostal na starosti trh v USA musela firma čelit nebývalému nástupu konkurence. V roce 2001 se Čína stala členem Světové obchodní organizace (WTO) a padla veškerá omezení dodávek čínského zboží na evropský trh. Ve Francii se ze dne na den začal prodávat porcelán, který byl 10x levnější než ten se značkou Revol. Zákazníci Revolu ve velkém vypovídali smlouvy a odcházeli ke konkurenčním dodavatelům. „Věděli jsme, že pokud chceme naši výrobu a firmu zachovat, náš byznys se musí od základů změnit. Vsadili jsme na udržitelnost a design našich produktů, na inovace celkově. Vlastně jsem teď roku 2001 vděční za skok, který díky němu firma udělala. Od jednoduchých bílých užitkových výrobků jsme přešli k barevným designovým záležitostem. Naše výrobky jsou dnes rozpoznatelné na první pohled. A přesunuli jsem se do segmentu niche značek. Dodáváme například pro Nespresso, Dyptique, Cartier… úplně jsme změnili původní směr,“ popsal během svého pražského vystoupení Olivier Passot.
Inovace VS tradice
Dvousetletá firma vděčí za svoji existenci a dnešní postavení na trhu jak tradičním postupům a historii, tak i inovacím, které tvoří jádro strategie firmy a vlastně i podstatu značky Revol. Rodinné firmy mají jedinečnou příležitost tyto dva principy využít ve svůj prospěch. „Tradice je důležitá proto, abychom věděli, kým jsme. Ve firmě, která má celkem přes 200 zaměstnanců se dva lidé na plný úvazek věnují mapování naší historie. Znát a připomínat si tradici je důležité. Zároveň inovace vnímám jako klíč k úspěchu. Ve firmě máme celé oddělení, které se inovacemi zabývá a inovace jsou nejen v centru naší strategie, ale i firmy samotné,“ vysvětlil Olivier Passot. Jako příklad uvedl krok, kdy se porcelánka rozhodla investovat prostředky do vývoje patentované technologie Recyclay, která jí umožňuje vyrábět produkty i z dříve odpadní složky vstupního materiálu. „Podle mě je zásadní, aby každé naše rozhodnutí bralo v potaz dlouhodobé časové hledisko. Všechny strategie v naší firmě myslí na dalekou budoucnost,” dodal s tím, že když uvažuje o tom, co je jeho úkolem ve firmě, tak to není pouze generování zisku, ale to, aby ji předal další generaci v ještě lepší kondici, než ji přebíral. „Investice do inovací jsou prostředkem, jak toho dosáhnout,“ upřesnil Passot.
Nástupnická strategie rodiny
„Nemám jednoznačnou odpověď na to, jak je možné, že se již devětkrát podařilo Revol předat mladší generaci. Všichni jsme byli odolní, vytrvalí. Možná je firma součást naší DNA,” žertoval Passot. „Můžu jen doufat, že někdo z mých čtyř děti bude chtít pokračovat, v tento okamžik to ale nevím. Na roli CEO by se nicméně mohl hodit můj nejstarší syn. Chci mu ale dát čas, nijak na něj netlačit, to by ho jen odradilo,” dodal vzápětí.
Firma Revol tedy v otázce nástupnictví ještě jasně narýsovanou budoucnost nemá. Olivierovi Passotovi se ale zamlouvá stejný scénář, který před několika lety zvolil i jeho otec Bertrand Passot. Ve svých 52 letech si řekl, že v 60 letech by vedení firmy rád předal svému nástupci. Olivier Passot – nejstarší ze 4 sourozenců tak po několika letech práce mimo rodinný podnik nastoupil na nově vytvořenou pozici vedoucího amerického trhu. A v roce 2007, ve svých 36 letech se stal novým CEO firmy. Jeho mladší bratr Amaury měl tou dobou přirozeně méně zkušeností, a tak se tato volba nabízela. Dnes ve firmě pracují oba bratři.
A jaké požadavky má Olivier Passot na svého nástupce? „Podmínkou je mít alespoň 5 let zkušeností mimo Revol a držím se zásady, že mít správné příjmení nestačí. Můj nástupce musí prokázat, že je opravdovým lídrem. Jako vlastníci rodinných firem jsme zodpovědní za to rozpoznat, kdo z našich potenciálních nástupců roli lídra vykonávat může a kdo na to nemá. Musíme umět sebekriticky zhodnotit, na co má jaký člen rodiny talent a podle toho vybrat vhodnou nástupnickou strategii. Jinak poškozujeme rodinu,” myslí si Passot. „Můj otec to udělal chytře. Stanovil si jasnou věkovou hranici, kdy budu muset jako jeho nástupce vedení firmy plně převzít. Jeho záměrem bylo, aby firma stihla vytěžit můj potenciál, který souvisí s věkem. Stejně jako on si myslím, že přístup mladých lidí je pro byznys důležitý,“ dodal Olivier Passot.
Úvahy o rozdělení podílů ve firmě
Firmy Revol si v historii prošla i krizemi, které zapříčilo nástupnictví a rozdělení podílů mezi jednotlivé členy rodiny. Dnes má Olivier Passot a jeho bratr kontrolu nad 96 % podílů firmy. Ve výchově k nástupnictví a odpovědnému vlastnictví u svých dětí dává na první místo předávání rodinných hodnot. Až po této prioritě přichází ve výchově prostor pro to ostatní: cestování, učení se jazykům, sportování, které je důležité pro smysl pro soutěživost. „Chci, aby moje děti získaly co nejvíc zkušeností. Aby si zkusili svůj vlastní byznys nebo práci v oboru, který je přitahuje. Chci je podpořit v tom, aby objevili to, co je skutečně baví a co ne,“ popsal Olivier Passot. Jak již bylo zmíněno, jako svého nástupce chce vybrat osobnost lídra. To je podle jeho definice někdo, kdo umí předvídat problémy. A pokud to nebude někdo z jeho dětí? „Vybrali bychom asi CEO mimo rodinu, ale chci, aby rodina náš byznys finančně kontrolovala. Firma je naše rodinná priorita,“ uzavřel své vystoupení Olivier Passot.
Rozdělení podílů v rodinné firmě
Aktuálně tedy rodina Oliviera Passota a jeho bratr kontrolují v rodinné firmě většinový podíl. „Je těžké dělat byznys, když v něm nemáte podíly,“ myslí si Olivier Passot. Nyní zvažuje, že podíly potomků rozdělí v nově založené právnické osobě, pod kterou bude Revol patřit s tím, že bude mít svou vlastní vůdčí strukturu oddělenou od té rodinné. „Vedení firmy není možné dostat, je potřeba ho přijmout. Spousta rodinných firem udělala tu chybu, že vedení předaly mladším členům rodiny neuváženě a dopadlo to špatně. Nevidím jako možnost, že by ve vedení firmy byli pouze členové rodiny. Mělo by se proto počítat s možností, že se vedení složí z profesionálů, kteří členy rodiny nejsou,” vysvětlil s tím, že jako vlastníci musí kriticky hledět na to, kdo z rodiny je na co talentovaný. Jinak by poškozoval rodinu.