Karolina Kania: Mým cílem je propojovat akademické, byznysové a neziskové prostředí

Mgr. Karolina Kania, Ph.D. je antropoložka a odborná asistentka na Katedře strategie Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze. Jako výzkumnice působí také v Centru pro rodinné firmy VŠE. V listopadu 2021 obhájila doktorskou disertační práci v oboru sociální antropologie a etnologie na École des hautes études en sciences sociales v Paříži. V rámci disertační práce realizovala kvalitativní výzkum zaměřený na sociální a politické problémy spjaté s rozvojem cestovního ruchu na Nové Kaledonii a na strategie rozvoje turismu ve spojitosti s domorodými komunitami na tomto francouzském teritoriu. Aktuálně se věnuje výzkumu zaměřenému na téma růstové strategie a nástupnictví v rodinných vinařství v České republice. Do připravované studie „Paradox and Growth: Examining Entrepreneurship in Czech Family Wineries“ přispěli i další členové CRF Lorraine M. Uhlaner, Ph.D., Ing. Martin Jurek, Ph.D. a doc. Ing. Aleš Kubíček, Ph.D. S Karolinou jsme udělali rozhovor, ve kterém představuje svoji aktuální práci a profesní zaměření.

V létě jste zahájila první fázi rozhovorů se zástupci českých rodinných vinařství. Jaké aspekty českého vinařství plánujete v rámci studie zkoumat?

Český vinařský průmysl to je téměř 18 000 hektarů vinic, dlouhá historie, bohatá tradice a velká rozmanitost vinařských podniků. Mnoho těchto vinařství je předáváno z generace na generaci, což z nich činí ideální prostředí pro zkoumání podnikatelské heterogenity v rámci rodinných podniků. V první fázi našeho výzkumu jsem měla možnost získat vhled do toho, jak rodinné firmy udržují své podniky v čase, vyvažují očekávání daná respektem k dlouhotelé rodinné tradici s aktuálními výzvami moderního podnikání. Klíčové oblasti, na které se v naší studii „Paradox and Growth: Examining Entrepreneurship in Czech Family Wineries“ zaměřujeme jsou role tradice, míra zapojení rodiny do podnikání a to, jak se rodinné cíle – jak osobní, tak profesní – shodují či střetávají s cíly podnikatelskými. Zvláště nás zajímá, jak tyto prvky ovlivňují podnikatelská rozhodnutí, zejména pokud jde o růst a diverzifikaci. Doufáme, že náš výzkum přispěje k hlubšímu porozumění tomu, jak česká rodinná vinařství zvládají napětí mezi pokračováním rodinné tradice a podnikatelskými ambicemi, a nabídne cenné poznatky o mechanismech, které řídí nebo brzdí jejich byznysová rozhodnutí.

Proč jste se zaměřili právě na rodinné firmy? Dovedu si představit, že pnutí mezi tradicí a aktuálními byznysovými výzvami zažívají i jiné formy vinařských podniků.

Zvolili jsme rodinné firmy, protože poskytují jedinečné prostředí, kde se protínají osobní vztahy a profesní ambice, což často vede k složitým rozhodovacím procesům. V Centru pro rodinné firmy na Vysoké škole ekonomické v Praze máme bohaté zkušenosti se zkoumáním heterogenity rodinných firem, včetně jejich přístupu k inovacím a jejich strategických orientací. Dosud jsme se však nezaměřili na specifika rodinného podnikání v oblasti vinařství. Česká rodinná vinařství jsou obzvláště zajímavá díky svým hlubokým kořenům, generační kontinuitě a potenciálu jak pro konflikty, tak pro zavádění inovací v průběhu jejich růstu a diverzifikace. Tyto charakteristiky z nich dělají ideální prostředí pro výzkum podnikatelského paradoxu daného vyvažováním rodinných hodnot a tradic s ekonomickým růstem.

Mohou se do rozhovorů zapojit ještě další vinařské rodiny? Existují nějaké podmínky pro to, abyste si je k rozhovorům vybrala?

Určitě mohou. Rádi do studie zapojíme ještě více rodinných vinařství, která nám umožní učit se z jejich unikátních zkušeností. Aby se vinařství mohlo výzkumu zúčastnit, musí být do jeho vlastnictví nebo řízení aktivně zapojeni alespoň dva členové rodiny, rodina musí držet většinový podíl a vnímat sami sebe jako rodinnou firmu. Tato kritéria zajišťují, že zachytíme dynamiku mezi rodinnými a byznysovými rolemi, která je klíčová pro pochopení paradoxů ovlivňujících podnikatelská rozhodnutí.

Navíc se snažíme pokrýt různorodou škálu vinařství na základě faktorů, jako jsou jejich růstová strategie, zapojení různých generací a diverzifikace podnikání do činností, jako je agroturistika. Ještě bych podtrhla, že všechna výzkumná data budou anonymizována, aby byla zajištěna ochrana soukromí každého účastníka výzkumu. Pokud máte zájem zapojit se do naší studie, určitě mě můžete kontaktovat na emailu karolina.kania@vse.cz.

Věda je jen jednou z částí vaší práce. V jakých předmětech a na jakých katedrách vás studenti VŠE mohou potkat?

Na Vysoké škole ekonomické v Praze jsem členkou Katedry strategie. Vyučuji kurzy zaměřené na kvalitativní výzkumné metody, včetně Designové antropologie v podnikové praxi, UX výzkumu a metody výzkumu. Dále vedu kurz o principech UX, kde se studenti učí o uživatelském designování a jeho praktickém uplatnění. Ráda také propojuji studenty, neziskové organizace, startupy a státní instituce.V posledních 4 letech jsem vedla více než 20 UX výzkumných projektů pro organizace jako Národní pedagogický institut, MFDF Ji.hlava, Czechitas, Artotéka Moravské galerie v Brně, prgAI a #HolkyzMarketingu, mimo jiné.

Ještě zpět k mé vědecké práci. Kromě naší studii o rodinných vinařství pracuji na výzkumném projektu Horizon REMAKING. Zde přispívám využitím etnografických metod ke zkoumání práce na dálku v kontextu nucené migrace způsobené válkou na Ukrajině. Když je možnost, také publikuji výstupy své dizertační práce, která se zaměřovala na socio-politické výzvy a konflikty v rámci rozvoje turismu v Nové Kaledonii.

Máte přesah i do aktivit mimo akademickou sféru. Čemu se vedle VŠE pracovně věnujete?

Kromě své akademické činnosti na VŠE se aktivně zapojují do výzkumných projektů a konzultačních aktivit, zejména v oblastech UX a CX výzkumu. Dříve jsem pracovala v B&T Lab, studiu zaměřeném na business design a inovace, kde jsem založila oddělení Insights a vytvořila procesy pro UX výzkum. Velmi mě zajímá i interkulturní vzdělávání a zážitkové vzdělávání. Jako členka European Pool of Trainers v rámci Evropské federace pro interkulturní vzdělávání sdílím své odborné znalosti prostřednictvím dobrovolnické práce pro AFS Intercultural Programs. Mým profesním cílem a vášní je propojovat světy akademické sféry, byznysu a neziskových organizací.

Karolina Kania vědkyně z Centra pro rodinné firmy